4-vanliga-utmaningar-i-konsultbranschen_1000x300

 

Vi bad Carl Lindeborg, som leder programmet Managing Professional Services, punkta upp och utveckla fyra konkreta överlevnadstips för konsultbranschen.

CarlLindeborghl1. Var lyhörd för vad som sker i den egna branschen och andra, i tekniklandskapet och inom forskningen.

För att lyckas se de stora trenderna måste du vidga dina perspektiv och se bortanför den vardagliga leveransen. Titta utanför er egen bransch och tillåt er inspireras av de som är ledande på området. 

Han menar att det i praktiken innebär att avsätta tid och resurser för att trendspana.

– Gå till andra källor än du brukar och gör detta till en vana. Det måste bli del av vardagen och ni måste vara konsekventa. Jag säger det för att jag vet att det är utmanande, eftersom vi är så absorberade av det vardagliga arbetet.

Ett tips är att se det som en del av verksamheten och skapa en levande process för det.

– Det kommer inte hålla om ni gör detta ad hoc. Det bör ha ett syfte och, återigen, tillsättas resurser. Är det väl genomtänkt och ses som en central del i er verksamhet kommer ni ha bra förutsättningar för att vara i framkant.

2. Sätt den här frågan på agendan; “På vilket sätt behöver vi idag eller imorgon vara något vi aldrig tidigare varit förut”.

Jag brukar ställa just den frågan till de företag jag jobbar med, gärna till ledningsgruppen. Det är en viktig frågeställning för att ta verksamheten in i framtiden. Vi kan inte lita på att den historiska utvecklingen ska ta oss dit, utan behöver anpassa oss efter förutsättningarna.

Det innebär att fortsätta vara nyfiken, öppen, inkännande och lyhörd.

Återigen förhåller jag mig ödmjuk inför att det är utmanade: vi har helt enkelt inte alla svar. Hur gärna vi än vill det.

”PÅ VILKET SÄTT BEHÖVER VI IDAG ELLER IMORGON VARA NÅGOT VI ALDRIG TIDIGARE VARIT FÖRUT?”

3. Bygg utvecklande relationer: Hitta kunder och kundsammanhang där ni utmanas och tvingas vara innovativa ihop med kunden. Fråga er: vilken kund kan utveckla oss åt det hållet vi behöver gå?

Nyckeln är återigen att vara systematisk. Ta ut strategi och arbeta med hypoteser som ni besvarar.

Vilken riktning vill ni ta? I tjänstebolag är det svårt att driva innovation på hemmaplan, vi behöver göra det med kunder eftersom vi behöver testa – för att lära oss det där vi inte kan i dag. Frågan som ska besvaras är vilka kunder och kundresor som kan hjälpa oss med det. Sök dessa sammanhang, det är här innovationen sker.

”PLOCKA IN MEDARBETARE SOM HAR KOMPETENSEN OCH ÄR VÄLDIGT NYFIKNA PÅ ATT LÄRA SIG NÅGOT NYTT.”

4. På talangsidan: jobba för att attrahera inte bara rätt kompetens utan personer med vilja och förmåga att utvecklas.

– Någon lär ha sagt att det inte spelar så stor roll vad vi kan, utan hur snabbt vi lär oss. Ha det i beaktande när ny personal ska rekryteras. Plocka in medarbetare som har kompetensen och är väldigt nyfikna på att lära sig nytt.

Och du, en sista sak, detta med misslyckande, vi pratar om det men när är det ok att misslyckas? Hur ska man agera?

– Visst är det så att alla pratar om det, men det betyder inget om ingen faktiskt vågar misslyckas. Här behöver seniora chefer gå först och lyfta sina misslyckanden. Inse att det är en del av lärandet. Jobba med olika hypoteser och testa er fram och ”fail fast”.

 



Mer läsning: 


 

Om Managing Professional Services 


Managing Professional Services är ett specialanpassat program för dig som vill utvecklas som chef och ledare i kunskapsintensiva tjänsteföretag. Programmet hjälper dig att mer effektivt ta dig an utmaningar och möjligheter.

Ur innehållet:

  • Strategiska utmaningar och framgångsfaktorer
  • Att leda, styra och organisera kunskapsintensiva tjänster
  • Knowledge Management
  • Engagerande ledarskap
  • Nyckeltal, ekonomisk analys och uppföljning
  • Att sälja och kommunicera verksamheten
  • Talent Management

Vill du veta mer? 

Vill du veta mer? Välkommen att ladda ned programbroschyren eller kontakta våra programrådgivare på tel +46 (0)8 586 175 60 eller programadvisors@exedsse.se.