digital transformation 1927x737

Vi enas om att digitalisering och digital transformation på pappret kan låta torrt, nästan tråkigt. Om man inte känner sig bekväm med vad det innebär kan förflyttningen dessutom vara stressande. Därför målar Mats Björk med stora explosiva penseldrag och många färger för att visa hur spännande det skeende vi befinner oss i verkligen är. Digitaliseringen är en pågående revolution vi alla tumlar runt i.

"Det är kaos och då kastas spelreglerna om. Du får tänka om och tänka nytt. Integrera istället för att addera. Som företag gäller det att vara modig och se vad ni faktiskt producerar för kundvärde och det kan vara smärtsamt", säger Mats. 

Fundera på vad ni inte ska göra

Många företag behöver göra stora förändringar för att hamna i synk med det digitala samhället och för att möta kundbehoven. Då hjälper det inte att lägga till digitala komponenter i en befintlig miljö utan kanske att trycka på “starta om”-knappen.

Men för att dra ner på dramatiken en aning menar Mats att det är enkelt att ställa frågorna som leder in på rätt spår. 

"Istället för att fundera på vad ni ska åstadkomma kan du vända på det och fråga vad ni inte ska göra. Det ökar ert fokus och eliminerar risken att ni lägger tid på sådant som inte har någon relevans. Ni kommer att få så otroligt mycket enklare att prioritera, säger han."

En annan viktig del är att äga sin egen transformation. Efter en lägesanalys är det dags att ta initiativet, hitta en ledstjärna, sätta ut grundläggande mål och sedan behålla kursen.

Vågar du starta om – hit refresh?

I arkiven finns en rad goda som mindre lyckade exempel på företag som gjort den digitala transformationen. Kodak, Facit och Blockbuster var några som inte lyckades i tid medan Microsoft får stå för det goda exemplet.

Microsofts vd Satya Nadella skrev boken “Hit Refresh” (2017) och gjorde precis så: startade om. Företaget ändrade sedan helt kurs och gick från att vara ett produktföretag till att idag erbjuda tjänster. Deras samarbeten med tidigare konkurrenter har de senaste fem åren ökat och de har gjort strategiska vägval som att omfamna öppen källkod och öppna API:er.

Att släppa sin inkomstbringande affär och flytta fokus till kundernas fördel var ett djärvt drag som visade sig vara riktigt lyckat då de idag är i synk med samtiden. Kunderna är nöjdare, samarbetspartners strömmar till, anställda talar om en ödmjukhet och öppenhet på företaget och aktiekursen har fördubblats efter att ha stått still under en lång period.

5 trick för att lyckas med den digitala transformationen

Enligt Mats sker alla stora förändringar i tre olika nivåer – kulturellt, organisatoriskt och teknologiskt. Här finns det några trick som alla branscher kan göra för att må bra i den här stora omställningen. Det handlar bland annat om:

  • Hur man anpassar sitt ledarskap till en komplexare situation
  • Hur man sätter upp ett effektivt produkt- och tjänsteägande
  • Hur man söker resurser för sina satsningar
  • Hur man sätter en ledstjärna för att guida hela organisation
  • Hur man får hypoteser och data att sitta ihop

mats björk rund 150x150-1"Men jag vet att det inte är enkelt, säger Mats. Att det utöver förståelse och hårt arbete handlar om att kriga om resurser för att driva den digitala resan. När jag föreläser i Digital transformation för ledare vill jag därför ge inspiration och mina bästa argument att ta med sig till styrelserummet. Jag vill att ni som är där ska komma stärkta, kunnigare och inspirerade ur den här dagen. Att du känner dig bekväm med att förändring blir normen framåt och att du faktiskt får konkreta grejer ni kan testa direkt hemma."

 


 

Hur förbereder du dig för kommande utmaningar och möjligheter?

Programmet Digital transformation för ledare rustar dig med hållbara strategier och metoder för att leda din organisation mot digital mognad.

Ur innehållet:

  • Digitala inspirationsföreläsningar med best practice case
  • Digital transformation – utifrån globala perspektiv
  • Digital transformation – utifrån ett organisatoriskt förändringsperspektiv
  • Nyckelfaktorer och verktyg för att driva digital transformation och förändringsledning

Utbildningen spänner över ungefär två månader och innefattar digitala för- och mellanstudier, fysiska föreläsningar, diskussioner och nätverkande med framstående fakultet och övriga programdeltagare. Innehållet är akademiskt underbyggt med aktuell forskning från Handelshögskolan i Stockholm. 


 

Vill du veta mer om programmet?

Välkommen att kontakta mig eller ladda ner programinformationen till höger.

karolina-bardland2_web

Karolina Bardland
tel: +46 707 38 36 33
karolina.bardland@exedsse.se