frida-pemer-artikel-inlagg

Frida Pemer är docent och Associate Professor på Handelshögskolan i Stockholm, verksam vid Institutionen för ledning och organisation och House of Innovation. Hon leder ett forskningsprojekt inom digitalisering av expertis och undervisar inom digital transformation och organisationsförändring

"Digitaliseringen kommer att förändra alla branscher.  Men hur fort det går och på vilket sätt det sker är branschspecifikt. Det är inget man kan välja bort – men man kan påverka på vilket sätt det görs."

Digital transformation behöver hanteras såväl internt som externt. Internt handlar det exempelvis om att våga se över sina befintliga strukturer och system och se hur man med hjälp av digital teknologi kan arbeta på nya, smartare sätt. Externt kan det istället handla om att utveckla nya affärsmodeller och om att interagera med och bidra till sitt eget ekosystem.

De två främsta utmaningarna med digital transformation

Frida Pemer ser två vanliga utmaningar när det kommer till företags digitala transformation:

1. Kompetens

Det är en utmaning att få till rätt kompetens internt. Även om ett företag har många anställda med kunskap, erfarenhet och viktiga leverantörsrelationer så kommer vissa av medarbetarna inte att ha samma digitala kompetens. Detta går att lösa via nyrekryteringar och genom att utbilda befintlig personal. Trots det är ändå den största utmaningen att hjälpa sina anställda att få högre kunskap om digitala verktyg och teknologi, menar Frida. Därför är det viktigt att avdramatisera det digitala och höja den teknologiska allmänbildningen.

2. Struktur

Digitaliseringen skapar press på chefer och ledare att hänga med i utvecklingen. Samtidigt finns det tröghet i organisationen i form av system, kultur och processer, som gör det svårt att utföra förändringar snabbt. Gamla strukturer, organisationer och system passar inte längre in då de är skapade för länge sedan. Det är en långsam process, men man kan börja med att studera och börja förändra mindre processer, föreslår Frida. Titta exempelvis på belöningssystemen inom organisationen – hur ser de ut och vad är det för egenskaper som premieras?   

Hur vet man vad som är bäst för sin verksamhet?

Även om det pågår livliga diskussioner kring digital transformation så behöver företag välja på vilket sätt de vill ta till sig nya arbetssätt, utveckla sina erbjudanden och affärsmodeller.

- Man måste vara framåt- och bakåtriktad samtidigt, säger Frida. Idag pratar vi mycket om framtiden men man behöver även förstå var ens företag kommer ifrån, dess historia. Så dels behöver man blicka framåt och fundera på vart man ser företaget i framtiden. Dels behöver man se tillbaka och försöka förstå vilken organisation man har att utgå ifrån och hur den fungerar. Framförallt behöver man se till vilken struktur och kultur man har och hur man kan använda dem på ett smart sätt.

Exempel på framgångsrik digital transformation

Scania och Essity lyfts ofta fram som bra förebilder för digital transformation. Frida Pemer lyfter även upp revisionsbranschen som ett exempel på en bransch som genomgår också en spännande förändring just nu.

Många revisorer upplever att deras bransch utmanas av ny teknologi, säger Frida. Idag finns sofistikerade teknologiska lösningar som kan användas för att utföra traditionella arbetsuppgifter. Man har till exempel börjat använda robotar och AI för att analysera klienternas data. Men även om det öppnar upp möjligheter för att skapa nya tjänster, som exempelvis prediktiv och preskriptiv analys, så ställer det också krav på revisorerna att förändra sin verksamhet för att fortsätta vara relevanta och leverera värde till sina klienter. Här har de tagit flera spännande initiativ:

  • De har börjat rekrytera in digitala experter, både på senior och junior nivå.
  • De har utvecklat olika metoder för att höja den digitala kompetensen hos de anställda, till exempel genom gamification.
  • De har börjat förändra sina belönings- och karriärsystem för att ta till vara på och belöna digital expertis.
  • De har skapat kanaler internt för att ta tillvara på lokala innovationsinitiativ och skala upp dem.
  • De arbetar i tvärfunktionella team där revisorer och digitala experter samarbetar för att möta klienternas behov.

Digital transformation – tips för chefer och ledare

Frida Pemer delar med sig av tips till chefer och ledare som vill lägga en bra grund för digital transformation.

  1. Gör scenarioanalyser och försök förstå hur omvärlden ser ut, både idag och imorgon. Prata med många olika aktörer – inte bara med personer inom den egna branschen. Fundera på hur marknaden och kunderna ser ut om tio år och vad man behöver göra för att vara relevant då. Det handlar inte om att göra en perfekt analys utan att tänka framåt och sätta en tydlig, attraktiv vision för organisationen.
  2. Ta reda på vilken kompetens företaget har internt och fundera över vilka nya kompetenser som behövs för att hänga med i utvecklingen. Om inte befintliga mätpunkter och belöningssystem stöttar de aktiviteter, kompetenser och beteenden som behövs – se över dem.
  3. Var lyhörd. Det kommer att behövas fler ledare med hög emotionell intelligens, som förstår sina anställda och som kan hjälpa dem att bemöta osäkerheten och se till att organisationen når visionen.

"Digital transformation handlar om att förstå både tekniken och människan och att få till ett samspel dem emellan – då blir det en bra rörelse framåt."


 

Frida Pemer, Assistant Professor, Handelshögskolan i Stockholm

Frida Pemer är Associate Professor vid Department of Management and Organization samt forskare på House of Innovation vid Handelshögskolan i Stockholm. Frida leder bland annat ett internationellt forskningsprojekt kallat "Digitalisering av expertis" och är en ofta engagerad talare om ämnet som rör digital innovation.

Hon är aktuell med programmet Accelerating Digital Innovation på SSE Executive Education.

 


Accelerating Digital Innovation

– onlineprogram med fokus på innovation

Accelerating Digital Innovation är ett onlineprogram som riktar sig till ledare som behöver förstå hur de kan använda digitala teknologier för att utforska och utveckla affärsmöjligheter, interna såväl som externa.

Fokus i utbildningen är att ge deltagarna insikter, verktyg, perspektiv och idéer som de kan använda sig av för att anta digitala utmaningar och skapa värde för sin organisation, kunder och andra intressenter. Utbildningen består av olika typer av innehåll, såsom korta videoföreläsningar, artiklar, reflektionsuppgifter och Live Learning-projekt, för att skapa ett effektivt lärande.

Vill du veta mer programmet?

För mer information, kontakta Daniel Engblom, +46 707 54 21 65, daniel.engblom@exedsse.se eller ladda ner information i formuläret.