Ida-Maja Tejle.
Ida-Maja Tejle har jobbat på Clarion Hotel sedan 2007, i olika roller. Sedan 2019 är hon driftansvarig och vd, dessförinnan vice vd och operational manager. Nyligen tog hon över som General Manager på flaggskeppshotellet At Six inom samma kedja.
Från skådis till restaurang
Men det var inte så hon tänkt sig arbetslivet till en början. I gymnasiet pluggade Ida-Maja teater medan hon jobbade med serviceyrken och på restaurang vid sidan av för att få ekonomin som ung student att gå ihop. Målet var att bli skådespelare.
Men så kom det där sabbatsåret som hon tog innan hon skulle söka vidare, som i stället ledde till att hon blev kvar i restaurangvärlden och därefter kom in i hotellbranschen. Hon minns det inträdet med värme.
– Jag blev förälskad i branschen. Att få skapa upplevelser för våra gäster och bidra till att deras möten blir det de önskar – eller mer – oavsett vilket tillfället är: ett större företagsevent, ett mindre styrelsemöte, den där helgen med kompisgänget eller den romantiska parmiddagen. Det finns en tjusning i att ge service och att skapa något minnesvärt för andra.
Jag undrar hur det känns att ha lämnat den dagliga kundkontakten i och med sina chefsroller? Med tanke på att hon tycker så mycket om den.
– Fast jag skulle inte säga att jag har lämnat arbetsuppgifterna med daglig kontakt även om de idag till större del består mer av kommersiella, strategiska och finansiella frågor. Jag är ofta med i driften vid större arrangemang eller när det behövs backup. Vi arbetar alla med gäst- och kundfokus på hotellet. Även om jag idag mer arbetar med de frågorna genom eller via mitt ledningsteam.
Befordrad med ekonomiskt ansvar
När Ida-Maja kom till Strawberry (då: Nordic Choice) blev hon befordrad att ta ett större och mer övergripande ansvar. Det är ett mönster från det att hon som 20-åring serverade på Gyllene Freden i Gamla stan i Stockholm och där snabbt fick ekonomiskt ansvar.
– Jag har inte haft någon formell ekonomisk utbildning men har blivit expert på mina nyckeltal längs vägen. För mig har det varit intressant att veta hur verksamheten går och mår – och om man gör ett bra jobb. Det är intressant med nyckeltal och jag har med åren lärt mig tycka att siffror är superviktigt. Men vi har även andra viktiga mål att uppnå, som personalnöjdhet och gästnöjdhet.
"JAG HAR INTE HAFT NÅGON FORMELL EKONOMISK UTBILDNING MEN HAR BLIVIT EXPERT PÅ MINA NYCKELTAL LÄNGS VÄGEN. FÖR MIG HAR DET VARIT INTRESSANT ATT VETA HUR VERKSAMHETEN GÅR OCH MÅR – OCH OM MAN GÖR ETT BRA JOBB."
Att göra en uppsägning medmänsklig
Sedan har vägen självklart inte varit spikrak. Samma år som Ida-Maja tog på sig vd-tröjan för hotellet, 2019, präglades det året och de kommande av pandemin. Efter att hon den första tiden arbetat med ”försiktig optimism” och ”strategiska mål” som skulle få hotellet att överleva gick det till slut inte. Då tvingades Ida-Maja säga upp 80 procent av personalgruppen, vilket var ”chockartat tufft”.
– Det stockar sig fortfarande i halsen när jag tänker tillbaka på det mötet. För hur gör man en uppsägning medmänsklig? säger hon och tystnar en stund.
Hon ville att personalen skulle förstå allvaret men ändå inte känna sig dåligt bemötta eller försummade.
– Det var onekligen det tuffaste besked jag lämnat.
Vad lärde du dig av det?
– Att det var en fördel för mig att ha varit nära driften i tidigare roller, jag kunde snabbt tänka om. Sedan var det viktigt att vara närvarande under hela den tuffa tiden och vara ärlig med informationen som jag hade. Även med att jag ibland inte hade någon information. Och att stå fast vid fattade beslut, vilket stundtals är väldigt ansträngande.
Hon var tvungen att backa några steg och titta på uppdraget i stort. Motivationen hittade hon i att hon visste att de beslut som fattades skulle vara avgörande för företagets framtid.
– Mitt jobb var nu att vara offensiv för att vi skulle finnas kvar som arbetsplats och vara en arbetsgivare att återvända till. Och det måste jag ju säga att vi har lyckats med.
Vilka var dina främsta förväntningar när du började utbildningen Företagsekonomi för chefer och ledare?
– Även om jag alltid har lärt mig genom att i praktiken göra, och kan de siffor och prognoser jag jobbar med, så ville jag få grepp om helheten.
"FÖRELÄSARNA VAR BÅDE PROFESSIONELLA OCH KUNNIGA OCH LYCKADES VERKLIGEN MED ATT SKAPA INTRESSANTA NUTIDA EKONOMISKA SAMTAL PÅ ETT UTMANANDE, LÄRORIKT OCH ROLIGT SÄTT."
Uppfylldes de förväntningarna och på vilket sätt?
– Det är ju helt fantastiska föreläsare, så ja det tycker jag. De tog mycket konkreta exempel, ofta från någon av deltagarnas verksamheter så vi fick bra diskussionsunderlag för grupparbeten. Föreläsarna var både professionella och kunniga och lyckades verkligen med att skapa intressanta nutida ekonomiska samtal på ett utmanande, lärorikt och roligt sätt. Helheten har skapat ett mycket starkt nätverk.
Men Ida-Maja är medveten om att vissa saker behöver daglig överblick. Och att pandemins spår fortfarande påminner henne om saker som gick förlorade.
– Under pandemin plockade vi bort våra ekonomer på hotellen, och fick centrala stödfunktioner i stället. Jag saknar att ha någon fysiskt på hotellet och i min ledningsgrupp. Men också för någon i min position: att ha någon att diskutera med.
Vilka råd skulle du ge till någon som funderar på att gå samma utbildning?
– Ha nära kontakt med din ekonom under tiden, det har jag själv saknat, det är värdefullt att ha någon att bolla de delarna med. Jag tror man får ut mer av utbildningen om man har någon sådan vid sin sida.
Mer läsning:
Om företagsekonomi för chefer och ledare
Som chef är det viktigt att snabbt kunna analysera och förstå sin och andra verksamheters ekonomiska förutsättningar och agera på de behov man ser. Utbildningen Företagsekonomi för chefer och ledare ger dig större förståelse för kopplingar mellan strategiska beslut och ekonomiska konsekvenser. Du kommer kunna underbygga dina beslut och idéer med finansiella argument med auktoritet både mot ledningsgruppen och ditt egna team.
Vill du veta mer?
Vill du veta mer om programmet Företagsekonomi för chefer och ledare – värdeskapande affärsutveckling, Välkommen att ladda ned programbroschyren eller kontakta någon av oss.
Viktoria Norell
Programrådgivare
Tel: +46 (0)8 586 175 40
E-post: viktoria.norell@exedsse.se