Affärsmodellens fyra viktiga delar

Affärsmodellen innehåller fyra viktiga delar, som måste samverka och stötta varandra.

Värdeskapande

Den första handlar om värdeskapandet (customer value proposition), dvs vilka behov hos kunderna som företaget vill fylla, hur företagets erbjudande till dem ser ut och hur det skiljer sig från konkurrenternas erbjudanden.  Genom att vara så precis som möjligt kan företaget lättare nå ut till sina kunder och minska konkurrensen. Man kan öka precisionen genom att analysera hur man kan hjälpa kunderna att nå sina behov. Ofta handlar det om att kunderna saknar tillgång till lösningar, kompetens, resurser och tid.

Vinstformel

Den andra handlar om vinstformeln, dvs hur företaget ska tjäna pengar, och innehåller information om intäktsmodellen, kostnadsstrukturen, marginalmodellen och resurshastigheten. Viktiga frågor att besvara är: Vilken är vår önskade intäktsnivå och vinst? Vilka fasta och rörliga kostnader kommer att ha störst inverkan på vår kostnadsstruktur? Vilken volym kan vi sälja till marknaden?

Nyckelresurser

Den tredje handlar om företagets nyckelresurser. Exempel på sådana är företagets anställda och deras kompetenser, teknologi, utrustning, varumärke och produktionsanläggningar. Viktiga frågor att besvara i denna del är vilka som är företagets kärnkompetenser, om företaget har rätt utrustning, teknologi och produktionsanläggningar för att kunna skapa värde, samt hur starkt varumärket är på marknaden.

Nyckelprocesser

Den sista delen handlar om företagets nyckelprocesser. Dessa kan inkludera tillverkning, försäljning och marknadsföring, budgetering och uppföljning, innovation och utbildning. Viktiga frågor att besvara är på vilka sätt företagets processer skiljer sig från konkurrenternas, hur de olika processerna samverkar och stöttar varandra, och om någon av processerna kan lyftas fram för att skapa konkurrensfördelar på marknaden.

Något att reflektera över:

  • Hur påverkas er affärsmodell av digitaliseringen?

Du kanske också är intresserad av dessa begrepp:

Programtips: Accelerating Digital Innovation

onlineprogram med fokus på innovation

Accelerating Digital Innovation riktar sig till chefer som behöver förstå hur de kan använda digitala teknologier för att utveckla sin affär. Fokus i programmet är att ge deltagarna insikter, verktyg, perspektiv och idéer som de kan använda sig av för att anta digitala utmaningar och skapa värde för sin organisation, kunder och andra intressenter. Programmet består av olika typer av innehåll, såsom korta videoföreläsningar, artiklar, reflektionsuppgifter och Live Learning-projekt, för att skapa ett effektivt lärande.

 

Läs mer om programmet