AI – Artificiell intelligens (eng. artificial intelligence)

Inom AI-forskningen studerar och utformar man intelligenta maskiner, som uppfattar sin omgivning, analyserar den, lär sig, och är flexibel i vilka åtgärder den ska vidta för att nå sina mål på ett framgångsrikt sätt. Istället för att ge exakta instruktioner till maskinen om vad den ska göra, programmeras den till att förstå problem och lösa dem på egen hand.

Begreppet artificiell intelligens myntades år 1955 av John McCarthy. Sedan dess har forskningen och utvecklingen inom AI vuxit kraftigt och omfattar idag olika inriktningar. En sådan inriktning är snäv eller svag AI. Den har en tydligt avgränsad och specificerad uppgift att lösa. För att göra det matas datorn med en stor mängd data som den analyserar och lär sig känna igen mönster i utan att behöva programmeras om. Det används till exempel i sökmotorer, självkörande bilar eller för tolkning av röntgenbilder. En annan inriktning är generell eller stark AI. Den bygger på idén att en dator kan lära sig vad som helst, som vi människor, genom så kallad deep learning. Datorn kan matas med grundläggande information, men drar sen egna avancerade slutsatser. Generell AI brukar beskrivas som medveten om sig själv och som att den kan fatta egna beslut. Den är populär inom science fiction.

Användning av AI

Idag används AI inom många olika områden. Många av oss använder dagligen AI utan att tänka på det, t ex när vi använder sökmotorer, översättningstjänster, karttjänster, spamfilter, och digitala assistenter som Apples Siri och Amazons Alexa. AI används också inom många olika branscher. Exempelvis använder läkare AI för att analysera röntgenbilder och upptäcka tumörer, banker använder AI för att förutsäga valutakurser och rörelser på aktiemarknaden, och revisorer använder AI för att upptäcka avvikelser i klienternas redovisningsdata.

Utveckling av AI

För att kunna utveckla och träna upp AI behövs stora mängder data. Precis som för människor blir analyserna och beslutsfattandet oftast bättre, ju mer information som finns att tillgå. Men det är inte bara mängden data som är viktig, utan även kvaliteten på den. Om det finns en bias i datan som den artificiella intelligensen använder, kommer den att inverka på analysen och resultaten. Det är därför viktigt att organisationer skapar processer för att sortera bort oanvändbar data samt för att säkerställa att datan inte har någon bias.

Något att reflektera över:

  • Hur använder du AI i ditt jobb och privat?

Ladda ner information om "Accelerating Digital Innovation"

Du kanske också är intresserad av dessa begrepp: