Digitisering
Digitisering handlar om att konvertera information från analog till digital form. Det kan handla om att skanna in text och bilder, till exempel från papper till pdf, eller om att överföra musik från band och LP‑skivor till digitalt format som CD och mp3. När datan är digitiserad kan man börja använda automatisering för att till exempel utföra analyser av den.
Digitalisering
Digitalisering beskriver den möjliggörande processen, där organisationer använder digitala teknologier och digitiserad data för att skapa nya arbets- och kommunikationsprocesser, både internt och i relationen till kunder, leverantörer och intressenter. Digitaliseringen möjliggör också att man skapar nya affärsmodeller och kunderbjudanden. Digitaliseringen förväntas leda till genomgripande förändringar av både organisationer och av samhällen.
Digital transformation
Digital transformation kan beskrivas som effekten av de två föregående begreppen. I den digitala transformationsprocessen tar organisationer ett steg tillbaka för att analysera sin marknad, vilka digitala teknologier som kan vara relevanta att använda och hur, samt kundernas behov och förväntningar. Gamla arbets- och tankesätt utmanas, och utrymme skapas för innovation och nytänkande kring affärsmodeller och värdeskapande aktiviteter, både internt inom organisationen och externt inom organisationens ekosystem. Under den digitala transformationsresan behöver organisationer ofta förändra både strukturen, kulturen, kompetensbehoven, ledarstilarna och strategierna för att kunna dra nytta av digitaliseringen, fortsätta vara konkurrenskraftiga, möta kundernas eventuellt förändrade behov, och bidra till sitt ekosystem.
Hur hänger begreppen ihop?
Sammantaget kan digitisering ses som det första steget eftersom det är där digital data skapas, som sedan kan användas för dataanalys för att skapa nya insikter, och för automatisering, för att öka effektiviteten. Digitalisering är det andra steget, där organisationer börjar använda digitala teknologier i sin verksamhet och identifierar nya affärsmöjligheter som digitaliseringen medför. Digital transformation, slutligen, är det tredje steget, där organisationerna förändrar sitt sätt att fungera för att kunna skapa värde till sina kunder och i sina ekosystem.
Något att reflektera över:
- Vilka delar inom er verksamhet skulle vara värdefullt att digitisera?
- Vilka områden bör ni digitalisera?
- Vilka aktiviteter bör prioriteras först?
Du kanske också är intresserad av dessa begrepp:
Om SSE Executive Education
SSE Executive Education är en del av Handelshögskolan i Stockholm. SSE Executive Education utvecklar chefer och ledare med fokus på spetsområden som innovation, entreprenörsskap, hållbar tillväxt och finansiell ekonomi. Financial Times rankar SSE Executive Education som # 1 i Norden och # 16 i världen inom ledarskap och affärsutveckling.