Disruption

Disruption kan beskrivas som en process, som kan gå snabbt eller långsamt. Ofta sker den genom att företag upptäcker en nisch på marknaden som de kan fylla, till exempel genom att erbjuda en helt ny typ av vara eller tjänst, eller genom att leverera den på ett helt nytt sätt. De kan också skapa helt nya marknader och göra icke-kunder till kunder, genom att upptäcka ett nytt behov.

Svårt att upptäcka disruption

Det kan vara svårt för etablerade företag att upptäcka att en disruption pågår, eftersom de ofta är inriktade på att optimera sina existerande erbjudanden och att vända sig till kunder med högre betalningsförmåga. Det kan framstå som logiskt, eftersom det ofta ger företagen en strategisk position på marknaden med höga marginaler och lönsamhet. Samtidigt finns det en risk att de inte tillgodoser de behov som finns hos kunder med lägre betalningsförmåga. För exempelvis start-ups innebär detta en möjlighet att komma in på marknaden, genom att erbjuda billigare varor och tjänster och ändra kundernas förväntningar. I takt med att de vinner allt fler kunder kan de ta över allt fler segment av marknaderna, klättra i värdekedjan och också ändra kundernas förväntningar på exempelvis pris och leveranssnabbhet.

Hantera disruption

Även om ett etablerat företag upptäcker att en disruption är under uppseglande, kan det vara svårt att ändra sina erbjudanden och arbetssätt, eftersom det ofta har byggt upp processer, humankapital, och strukturkapital under lång tid. För etablerade företag är det därför viktigt att kontinuerligt följa med i den teknologiska utvecklingen och förstå kundernas förväntningar, så att de i god tid kan rusta sig för disruption och börja utveckla nya erbjudanden och arbetsmetoder.

Exempel på disruption

Exempel på disruption är att vi idag strömmar musik och film istället för att köpa skivor eller hyra videor, samt att vi bokar resor själva online istället för att anlita resebyråer. Effekten är naturligtvis förödande för de etablerade aktörerna.

Något att reflektera över:

  • Vilka innovationer skulle potentiellt kunna utmana din organisations affärsmodell och hur?

Du kanske också är intresserad av dessa begrepp:

Programtips: Accelerating Digital Innovation

onlineprogram med fokus på innovation

Accelerating Digital Innovation riktar sig till chefer som behöver förstå hur de kan använda digitala teknologier för att utveckla sin affär. Fokus i programmet är att ge deltagarna insikter, verktyg, perspektiv och idéer som de kan använda sig av för att anta digitala utmaningar och skapa värde för sin organisation, kunder och andra intressenter. Programmet består av olika typer av innehåll, såsom korta videoföreläsningar, artiklar, reflektionsuppgifter och Live Learning-projekt, för att skapa ett effektivt lärande.

 

Läs mer om programmet