Ekosystem

Ett organisatoriskt ekosystem är ett nätverk av organisationer såsom leverantörer, kunder, konkurrenter, myndigheter osv som tillsammans skapar en produkt/tjänst genom både samarbete och konkurrens. Grundidén bygger på att alla delarna i systemet påverkas av varandra och att alla enskilda delar behöver vara både flexibla och anpassningsbara för att vara framgångsrika - precis som i ett biologiskt ekosystem.

Fördelar med ekosystem

Ekosystemet skapar barriärer för nya företag som vill konkurrera eftersom potentiella konkurrenter inte bara kan kopiera eller förbättra en produkt utan också måste konkurrera med ett helt nätverk av företag som kompletterar varandra.

Exempel på ekosystem

Ett exempel på ett ekosystem är e-handelsjätten Alibaba. Deras affärsmodell skiljer sig från exempelvis Amazon och Ebay genom att Alibaba är uppdelade i tre affärsområden: Alibaba, Tmall och Taobao. Alla dessa tre plattformar sammankopplar olika köpare och säljare vilket gör att Alibaba kan fungera som mellanhand i Kinas framväxande e-handel. Samtidigt har Alibaba skapat ett ekosystem av bolag för att stödja deras affärsmodell. Exempel är Alipay (betallösning) och Alimama (plattform för online marknadsföring).

Något att reflektera över:

  • Hur ser din organisations ekosystem ut?

Du kanske också är intresserad av dessa begrepp:

Programtips: Accelerating Digital Innovation

onlineprogram med fokus på innovation

Accelerating Digital Innovation riktar sig till chefer som behöver förstå hur de kan använda digitala teknologier för att utveckla sin affär. Fokus i programmet är att ge deltagarna insikter, verktyg, perspektiv och idéer som de kan använda sig av för att anta digitala utmaningar och skapa värde för sin organisation, kunder och andra intressenter. Programmet består av olika typer av innehåll, såsom korta videoföreläsningar, artiklar, reflektionsuppgifter och Live Learning-projekt, för att skapa ett effektivt lärande.

 

Läs mer om programmet