Agilt arbetssätt – delleveranser i korta iterativa cykler

Idag lyfts ofta agila arbetssätt fram som en viktig metod för att följa med i den snabba utvecklingen och för att bemöta disruptiva innovationer som utmanar företagets befintliga affärsmodell. Enkelt uttryckt kan det agila arbetssättet beskrivas som att en process, där man arbetar med delleveranser i korta iterativa cykler där man gör prototyper, testar, analyserar och förbättrar dem istället för att, som inom mer traditionella projekt, göra en stor slutleverans i slutet av projektet.

Anpassningsbarhet och fokus på människor

Två nyckeltankar inom agila arbetssätt är anpassningsbarhet och fokus på människor. Med anpassningsbarhet menas att man arbetar i korta, upprepade cykler, där arbetet utvärderas kontinuerligt och feedback inhämtas från viktiga parter som till exempel kunder, för att kunna möta förändrade förutsättningar och skiftande kundbehov. Med fokus på människor menas att man ser människorna som arbetar med och skapar processen som viktigare än processen i sig. Agilt arbete sker ofta i mindre, självorganiserande team som ofta är tvärfunktionella. Teammedlemmarna ses inte som utbytbara, utan tvärtom som att de besitter unik kompetens.

Krav för att kunna arbeta agilt

För att agila arbetssätt ska kunna fungera i praktiken krävs det att organisationen stöttar de självorganiserande teamen och ger dem både makt och ansvar. För ledare innebär de att de behöver decentralisera en del av sitt beslutsfattande till teamen. Eftersom en kärnpunkt inom agila arbetssätt är snabbrörlighet, är det också viktigt att minska på byråkratiska och administrativa processer kring teamen. Vidare behöver kulturen i organisationen uppmuntra teamarbete, kontinuerligt lärande, och experimenterande, för att teamen ska kunna samarbeta väl ihop och våga innovera och iterera fram nya lösningar. Slutligen kräver ett agilt arbetssätt en hög grad av kommunikation både inom och mellan teamen, samt mellan teamen och den omgivande organisationen.

Exempel på agilt arbetssätt

Idag ser vi agila arbetssätt inom många olika branscher. Förutom mjukvaruindustrin, där konceptet först utvecklades, återfinns det idag även inom tillverkningsföretag och inom bank- och finansföretag. Ett känt exempel på ett företag som arbetar agilt, och som också ofta får stå som modeller och inspiration för andra organisationer som vill bli mer agila, är Spotify.

Något att reflektera över:

  • Vilka delar av din organisation skulle kunna arbeta mer agilt?

Du kanske också är intresserad av dessa begrepp:

Programtips: Leading Transformative Organizations

onlineprogram med fokus på digital transformation

Leading Transformative Organizations är utvecklat för chefer och ledare som vill bidra till att bygga eller forma en framgångsrik organisation som på ett bättre sätt kan hantera kontinuerlig transformation.
Programmet består av olika typer av innehåll, såsom korta videoföreläsningar, artiklar, reflektionsuppgifter och Live Learning-projekt, för att skapa ett effektivt lärande.

 

Läs mer om programmet