Design thinking

I design thinking utgår man från användarna och involverar dem tidigt i processen för att få kunskap om vilka behov och beteenden de har. Man observerar gärna människor i naturliga miljöer, till exempel i butiker, för att se hur de beter sig och vilka lösningar som fungerar och inte. Detta ligger sedan till grund för att ta fram idéer och förslag på hur behoven kan mötas. En viktig del av design thinking är att idéerna materialiseras och visualiseras, till exempel i enklare skisser, prototyper eller berättelser. Dessa kan sedan prövas och förbättras genom att man kommer på nya innovationer och inför dem i små steg.

Fem steg

Design thinking beskrivs ofta som bestående av fem olika steg eller delar: i den första, empatisera, behöver teammedlemmarna sätta sig in i och empatisera med kundernas situation och behov. I det andra defineras problemrymden. Det görs genom att man sammanställer de olika insikter och idéer som man fått under det första steget och försöker rama in problemet, snarare än att sätta en snäv problemformulering. I det tredje steget genererar man idéer. Kreativt och okonventionellt tänkande uppmuntras, liksom att se problemet ur många olika perspektiv och att hitta nyskapande lösningar. I det fjärde steget experimenterar man med de idéer man tagit fram, och konkretiserar dem genom att utveckla prototyper. I det femte steget, slutligen, testas prototyperna. De som inte fungerar väljs bort, men ses inte som misslyckanden utan som en möjlighet till lärande om hur designprocessen och prototyperna kan förbättras. Ibland leder det även till att problemrymden behöver omformuleras.

Något att reflektera över:

  • Hur skulle ni kunna involvera era kunder för att utveckla era erbjudanden?

Du kanske också är intresserad av dessa begrepp:

Programtips: Accelerating Digital Innovation

onlineprogram med fokus på innovation

Accelerating Digital Innovation riktar sig till chefer som behöver förstå hur de kan använda digitala teknologier för att utveckla sin affär. Fokus i programmet är att ge deltagarna insikter, verktyg, perspektiv och idéer som de kan använda sig av för att anta digitala utmaningar och skapa värde för sin organisation, kunder och andra intressenter. Programmet består av olika typer av innehåll, såsom korta videoföreläsningar, artiklar, reflektionsuppgifter och Live Learning-projekt, för att skapa ett effektivt lärande.

 

Läs mer om programmet